ویژگی های یک دبیر خصوصی موفق

در این مقاله سعی شده است که ویژگی های یک دبیر خصوصی موفق بیان گردد . این نکات کاربردی میتواند باعث پیشرفت معلم ها و اساتیدی باشد که در این حوزه فعالیت دارند. اگر شما هم میخواهید کار تدریس خصوصی رو انتخاب کنید یا در این شغل فعالیت میکنید این نکات به شما کمک شایانی خواهد کرد.پس با دبیرلند همراه باشید .

1- داشتن علاقه به شغل معلمی : این شغل هم همانند شغل های دیگر نیازمند علاقه است.(البته به نظر نویسنده ، داستان این شغل از بقیه شغل ها جداست !!) . این دسته از معلم ها، چون خودشان از ارائه درس لذت می‌برند و به آن علاقه دارند این علاقه را به شاگرد‌های خودشان هم منتقل می‌کنند و در نتیجه شاگرد‌های چنین اساتید بهتر هم نتیجه خواهند گرفت .

2- مسلط بودن به دروس تدریسی : برای اینکه از شما به عنوان یک دبیر خصوصی موفق اسم ببرند لازم است بر دروسی که تدریس میکنید اشراف کامل داشته باشید . به روز بودن اطلاعات و شوق به یادگیری در دبیران هم میتواند به این مهم جامه عمل بپوشاند .وقتی یک معلم خیلی خوب درس را بلد است   در نتیجه می‌تواند بهتر مطالب را انتقال دهد. این اساتید معمولا از دروسی که تدریس می‌کنند می‌توانند به هر سوالی پاسخ دهند.

3- قدرت بیان و توضیح به زبان ساده : به قول انیشتین اگر نتوانید موضوعی را به سادگی توضیح دهید در حقیقت آن موضوع را درست نفهمیده اید.
یکی از مهمترین ویژگی های یک معلم عالی توانایی اش در تجزیه مفاهیم پیچیده و قابل فهم کردن آن هاست.اگر حتی نمیتوانیم مبحثی را ساده بیان کنیم ، دست کم واضح بیانش کنیم.

4- تنوع در روش تدریس : معلمان عالی معتقدند همه شاگردان می توانند یاد بگیرند و هر کس روش یادگیری منحصر به فرد خودش را دارد. در واقع تفاوت های فردی در روش های آموزش تاثیر به سزایی دارد.

5- کاریزمای معلم و حس صمیمیت با دانش آموزان : حس شوخ طبعی در معلم ها می تواند آیتم مهمی در کاریزما و شخصیت یک دبیر باشد . در دروسی مثل ریاضی که خودش برای بعضی دانش آموزان دارای مباحث سنگینی ست می توان با یک جمله یا یک حرکت فضای کلاس را تغییر داد . همچنین حس صمیمیت را هم بین معلم و شاگرد را هم افزایش می دهد.این که دانش آموز احساس کند معلم برای آینده او نگران است و تلاش میکند بهترین نتیجه را بگیرد حس مثبتی به دانش آموز می دهد.

6- احترام به دانش آموزان : مهمترین خصیصه که باعث نفوذ در دانش آموزان می شود ، احترام معلم به شخصیت دانش آموزان است.زیرا احترام یکی از نیازهای پایه ای انسان است.

7- پرورش تفکر : در آموزش برای متفکر بار آمدن یک دانش آموز ، معلم نقش راهنما و تسهیل گر را دارد این گونه از دبیرها به جای تاکید در محتوا بیشتر بر روش تاکید دارند و حجم اطلاعات دریافتی در درجه اول اهمیت قرار ندارد و لزومی به حفظ کردن مطالب درس بدون درک و فهم آن ها نیست.قدرت تفکر و تجزیه و تحلیل مسائل کاری بسیار مهم است که باید از معلمان بر آن اهتمام ورزند.القای مسئولیت پذیری و دوری از راحت طلبی مطلبی است که باید به  جد به دانش آموزان یاد داده شود.

8- آراستگی ظاهری : یک معلم خصوصی از نظر ظاهری نیز آراسته و مرتب است. زیرا آراستگی تاثیر زیادی در انتقال مطالب دارند و معمولا دانش‌آموزان با معلمی که از لحاظ ظاهری خوب است ارتباط بهتری نسبت به معلمی که وضعیت ظاهری مناسبی ندارد برقرار می‌کنند. شاگرد با کسی ارتباط برقرار می‌کند که جاذبه‌هایی داشته باشد، این جاذبه‌ها می‌تواند از نظر سن ، آراستگی ظاهری ، خوش بو بودن و … باشد.

9- جدیت در کلاس و پیگیری در انجام تکالیف : بهترین اساتید سعی می‌کنند همواره با جدیت کلاس را اداره کنند و شاگرد‌های خودشان را به سمت موفقیت هدایت نمایند. در رابطه با نحوه ارائه درس و چگونگی توضیح دادن و روش تدریس باید انعطاف داشت، اما در عین حال یک معلم خوب جدی است و سعی می‌کند با جدیت انجام تمرینات را بخواهد تا از پیشرفت شاگرد‌های خودش مطمئن شود.

10- سر وقت حاضر شدن در کلاس درس : یکی دیگر از ویژگی‌های مدرسین و معلم‌های موفق این است که سر وقت در کلاس‌های خودشان حاضر می‌شوند. این اساتید برای وقت شاگرد‌های خودشان ارزش و احترام قائل هستند و سعی می‌کنند در کلاس سر وقت حاضر باشند . در چنین شرایطی خود شاگرد هم کلاس را جدی‌تر خواهند گرفت و پیشرفت و موفقیت بیشتری حاصل خواهد شد. ترجیحا سعی بر این شود راس ساعت در کلاس حاضر شد ولی بهتر است کمی بیشتر از تایم مقرر در کلاس بود این کار باعث می شود اولیا و شاگرد متوجه این موضوع شوند که همه چیز برای شما پول نیست و ارزش کار شما فرا تر از بحث های مادی است .

11- ارتباط موثر و توضیح به والدین : هر دبیر باید ارتباط موثر و مفیدی با اولیا داشته باشد زیرا معلم باید رابطی باشد بین خانواده و شاگرد و هر معلم باید گزارش کاملی از روند کلاس ها به اولیا دهد و آنها را کاملا در جریان نوع و چگونگی پیشرفت فرزندشان قرار دهند.

منبع : بعضی از مطالب برگرفته از کتاب فن معلمی

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط

درخواست سریع استاد