تفاوت یادگیری در دختران و پسران

جنسیت در نحوه دریافت مطالب در دانش‌آموزان اثرگذار است اما با قبول این تفاوت، نمی‌توان گفت که از لحاظ علمی، جنسیتی برتر و جنسیتی ضعیف‌تر است.با دبیرلند همراه باشید تا در مورد این موضوع بیشتر با هم بدانیم.

اغلب ما متوجه تفاوت‌های افراد در میزان یادگیری و چگونگی آن می‌شویم و در این میان یکی از مهم‌ترین عوامل، نوع جنسیت دانش‌آموزان است.

مغز هر انسان از میلیون‌ها نورون تشکیل شده و 100 تریلیون سلول ارتباط‌دهنده هم در آن وجود دارد، مغز انسان بالغ 3 لایه دارد؛ قشر مخ که در قسمت بالا قرار دارد، دستگاه لمپیک در وسط و ساقه مغز که پایین‌ترین بخش مغز را به خود اختصاص می‌دهد و با نخاع در پیوند است؛ هر کدام از لایه‌ها نیز وظیفه خاصی دارند مثلا وقتی به‌کودک ریاضی درس می‌دهیم، صحبت‌مان با مغز فوقانی است اما پاسخ‌های هیجانی هم صورت خارجی پیدا می‌کنند؛ به‌ خصوص اگر دانش‌آموز با واکنش عاطفی و احساسی با مضمون درس روبه‌رو باشد در زمینه‌های مختلف ذهن دو جنس مؤنث و مذکر متفاوت هستند و تفاوت‌های میان ذهن دختران و پسران بسیار بارز و متعدد است.

دخترها در زمینه حافظه و پسرها در زمینه مهارت فضایی قوی‌اند

در زمینه حافظه هم تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای میان دختران و پسران وجود دارد، دخترها به طور کوتاه‌مدت می‌توانند اطلاعات بیشتری را در حافظه خود نگه دارند اما پسرها اگر موضوعی برایشان جالب باشد آن را بهتر در حافظه خود حفظ می‌کنند در حالیکه دخترها در زمینه حافظه بهتر هستند، پسرها نیز در خصوص مهارت‌های فضایی قوی‌تر عمل می‌کنند و استدلال پسرها به گونه‌ای است که از کل شروع می‌کنند و به جزء می‌رسند و سرعت استدلال‌شان نیز از دخترها سریع‌تر است به همین دلیل است که پسرها در آزمون‌های سریع چندجوابی موفق‌تر عمل می‌کنند.

اندیشیدن دختران به صورتی است که از موارد جزئی شروع می‌کنند و از جزء به کل می‌رسند؛ وقتی ریاضیات روی تخته‌سیاه آموزش داده می‌شود پسرها بهتر یادمی‌گیرند اما وقتی برای آموزش ریاضی از شکل و شیء استفاده می‌شود و آموزش عینی‌تر می‌شود، یادگیری برای دخترها ساده‌تر می‌شود.

دخترها درس‌خوان‌تر از پسرها هستند؟!

دخترها معمولا ملاحظه‌کارتر هستند و پسرها پرخاشگرتر و رقابت‌جویی نیز در آنها بیشتر به چشم می‌خورد به علاوه بررسی سیستم‌های مغزی نشان می‌دهند که دخترها به طور متوسط به اندازه پسرها ریاضیات را دوست ندارند و پسرها نیز به همین ترتیب از خواندن و نوشتن به قدر دخترها استقبال نمی‌کنند.دختر ها بیشتر درس می‌خوانند، اغلب نمرات بهتری می‌گیرند و در کلاس هم ساکت‌ترند اما پسرها نمرات بدتری می‌گیرند و بیشتر سر و صدا و بازیگوشی می‌کنند این در واقع از خصوصیت جنسیتی زنان و مردان به حساب می‌آید.

بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد که آموزش متفاوت به دخترها و پسرها در مورد زمان متفاوت و نوع درس نیز صدق می‌کند، باید توجه داشت که دخترها سریع‌تر از پسرها به مهارت‌های کلامی می‌رسند؛ به همین دلیل می‌توان بعضی از موضوعات را در سنین پایین‌تر به آنها آموزش داد.

در مجموع می‌توان گفت: تفاوت‌های موجود در میان دختران و پسران باعث نمی‌شود ما یکی را بر دیگری برتر بدانیم، فقط باید با توجه به اینگونه تفاوت‌ها، آنها را به گونه‌ای هدایت کرد که بتوانند به موفقیتی هر چه بیشتر نایل شوند.

بخشی از مطالب برگرفته از تسنیم

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط

درخواست سریع استاد