اختلال های یادگیری در ریاضی و روش های درمان آن

شمار دانش آموزانی که دچار اختلال در یادگیری (Disabilities of learning) هستند بین 4 تا 12 درصد گزارش شده است.بسیاری از مشکلات یادگیری ، قبل از ورود به دبستان قابل پیشگیری است و می توان با صرف زمان و هزینه اندک علل مشکل را شناسایی و درمان کرد.مربیان مهد کودک و کلاس های آمادگی در صورتیکه تعلیمات لازم را دیده می توانند به آسانی این گره را بگشایند.در دبیرلند قصد داریم تا به اختلال های یادگیری در ریاضی و روش های درمان آن بپردازیم.

در واقع اختلال یادگیری نارسانایی یادگیری در یک یا چند فرایند ذهنی یا درس آزمایشگاهی است و علت آن محرومیت نسبی و یا وجود اشکالاتی در محیط ، عواطف ، چشم و گوش و مغز است.اما این فقر یا اشکالات به لحاظ کمی در حدی نیستند که در حد مشکلات مغزی و جسمی و عاطفی بارز طبقه بندی شوند و با ابزارهای سنجش آن مشکلات مورد ارزیابی قرار گیرند.

رایج ترین مشکلات دانش آموزانی دارای اختلالات یادگیری در ریاضی

مشکل در تشخیص عدد کوچکتر و بزرگتر

وقتی یک دانش آموز دچار اختلال یادگیری ریاضی می شود خط اعداد ذهنی اش دیرتر از سایرین پیشرفت می کند که نتیجه آن عدم تشخص اعداد کوچکتر و بزرگتر می باشد. برای مثال نمی تواند درک کند که آیا عدد ۵۰ از ۱۰۰ کوچکتر است؟ یا بلعکس این مثال و …

مشکل در زمان:

کسانی که اختلال یادگیری در آن ها درمان نشود همانند مشکل در حساب و کتاب در آینده به مشکل در زمان هم دچار می شوند از این رو نمی توانند به درستی برای امور خود برنامه ریزی کنند.

اشتباه در اثر مجاورت نویسی
اعداد دو عمل ریاضی را کنار هم نوشته اند با هم قاطی می کنند.زیرا طریقه نوشتن آن ها به گونه ای است که نوشته ها در هم می شود گاهی ریز نوشته می شود یا بد خط نوشته می شود و گاهی خط خوردگی باعث خواندن اشتباه می شود.

این قبیل دانش آموزان در واقع عملیات مربوط به ریاضی را می دانند، اما توجه و دقت کافی ندارند. بنابراین دادن تمرین های ریاضی یا تدریس مجدد برایشان نه تنها مفید نیست بلکه یک بیگاری خسته کننده می باشد. به علاوه چون مشکل اصلی آنها، یعنی کم دقتی، درمان نشده است. در تمرین های جدید نیز باز همان اشتباهات را تکرار می کنند و در واقع به انجام اشتباه عادت بیشتری می کنند.

عدم توجه به علامت ها :

به علت عدم توجه کافی به علامت ها، به جای تفریق جمع یا به جای ضرب تقسیم می کنند.یا در اعداد صحیح علامت منفی را فراموش میکنند قرار دهند.

عدم دقت به ستون ها و مطالب پایه ای ریاضی:

یکان و دهگان و صدگان را به دقت در ستون مربوطه نمی نویسند و در نتیجه عمل جمع یا تفریق را اشتباه انجام می دهند.یا در جمع و تفریق اعداد اعشاری و یا در کسر ها و مخرج مشترک گرفتن این اشتباه را انجام مبدهند.همچنین در ساده کردن کسرها در صورتی که بین اعداد ضرب نیست شروع به ساده کردن می کنند.


عدم توجه به نوشتن کامل اعداد :

به علت عدم توجه کافی، گاهی فراموش می کنند عدد آخر را بنویسند جواب را به صورت کامل نمی نویسند یا یکی از اعداد را هنگام جمع یا تفریق جا می اندازند.


مشکل در حل مسئله :

کودک نمی تواند مسائل بسیار کوچک را حل کند و برای حل آن ساعت ها وقت تلف می کند.

بعضی از راه های درمان اختلال های یادگیری در ریاضی

روان درمانی

یکی از روش های درمانی این اختلال همانند سایر روش های درمانی روان درمانی می باشد که توسط روانشناس کودک یا کار درمانی انجام می شود. در این روش درمانی، یک سری تکنیک ها به فرد آموزش داده می شود که به مرور باعث بهبود در فرد می شود.

انجام بازی‌ های ریاضی

بازی‌ های ریاضی به این صورت هستند که مفاهیم و اصطلاحات اولیه ریاضی مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را به فرد یاد می دهد. این روش نیز یکی از راه های درمان این اختلال است اما دائمی و قطعی نمی باشد.

استفاده از روش ‌های دیداری

در این راه نیز به کودک آموزش می دهند که مسئله های ریاضی را تجسم کند. اما این روش نیز یک روش قطعی و دائمی برای درمان این اختلال نیست و ممکن است پاسخ بدهد یا ندهد.

نوروفیدبک

در این روش درمانی سعی می شود به مغز آموزش داده شود که خودش بتواند خودش را درمان کند. به گونه ای که فرد بر روی یک صندلی می نشیند و نوروتراپیست الکترود هایی بر روی پوست سر او وصل می کند تا امواج مغزی اش بر روی مانیتور نمایش داده شود. سپس سعی می شود با موسیقی یا بازی امواج مغزی را توسط خود فرد بهبود ببخشند. این روش کاملا بدون عوارض میباشد و مراجع در طی دوره هیچ چیزی را حس نمیکند و فقط به صفحه مانیتور نگاه میکند.

خواندن با صدای بلند

در این روش به کودک آموزش می‌دهند تا مسئله‌های ریاضی را با صدای بلند بخواند. به این صورت تمرکز او بر موضوع بیشتر می‌شود و راحت تر می‌تواند آن را حل کند.

استفاده از مسائل حل شده

در این روش از مسئله‌های حل شده استفاده می‌شود. به این صورت کودک می‌تواند روش حل مسئله را ببیند و آن را برای حل مسائل مشابه به کار ببرد. گاهی کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری، به دلیل کندی در فهم مطالب و مسائل مورد سرزنش والدین و معلمان و یا تمسخر دوستانشان قرار می‌گیرند.
دراین بین معلم ها نقش به سزایی در جلوگیری و اصلاح این رفتار از دانش آموز را دارند.

منبع : بخشی از مطالب برگرفته از کتاب درمان اختلالات ریاضی نوشته دکتر تبریزی

1 دیدگاه. Leave new

  • سهیلا رضوی راد
    18/08/2021 14:32

    متاسفانه فرزند من نیز دچار همین مشکلات است. ممنون از شما

    پاسخ

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط

درخواست سریع استاد