جایگاه معلم در کلام بزرگان

جمله “من معلم برانگیخته شدم” از رسول اکرم (ص) میتواند جایگاه با ارزش و بلندمرتبه این قشر را از دید آن انسان کامل به طور واضح بیان کند. در وصف این شغل بارها و در جملات و متون مختلف صحبت شده است ما نیز بر آن شدیم در این مقاله جملاتی را درمورد جایگاه معلم در کلام بزرگان با شما همراهان دبیرلند به اشتراک بگذاریم امیدواریم لذت ببرید.

رسول خدا (ص) چنان برای معلمان و مقام والای آنان ارزش قائل بود که مکرر در دعاهایش می‌فرمود: خداوندا ! معلمان را بیامرز و عمر طولانی به آنان عطا فرما و کسب و کارشان را مبارک گردان!
و در جایی دیگر فرمودند : خدا و فرشتگان و همه موجودات حتی ماهیان دریا هم بر معلم درود می فرستند.

امیرالمؤمنین علی (ع) در روایتی می‌فرمایند: به احترام پدر و معلم خود به پا خیز! اگر چه پادشاه یک کشور باشی.

حضرت علی (ع) میفرمایند : هرکس چیزی به من بیاموزد مرا بنده خویش کرده است.

امام سجاد(ع) حقوق معلم را اینگونه بیان می‌فرمایند: “باید او را تعظیم کنی و مجلس او را گرامی بداری و به دقت به سخنان او  گوش کنی و کامل متوجه او باشی و در برابر او صدایت را بلند نکنی و اگر کسی از او پرسش کرد قبل از استاد به او جواب ندهی و در مجلس او با کسی صحبت نکنی و در نزد او از کسی غیبت نکنی و اگر از او بدگویی شد از او دفاع کنی و عیب‌هایش را بپوشانی و فضیلت‌هایش را آشکار سازی و با دشمن او همنشین نگردی و با دوست او دشمنی نورزی. پس اگر چنین کنی فرشتگان خداوند گواهی می‌دهند که تو برای خدا به نزد آن عالم رفته ‌ای و از او علم فرا گرفته‌ای نه برای مردم.

امام صادق (ع) میفرمایند : در حضور کسی که از او دانش می آموزید ( معلمتان ) فروتن باشید.

امام صادق (ع) میفرمایند : هنگامی که روز قیامت شود، خداوند تمام انسان‌ها را جمع می‌کند و چون ترازوی اعمال نهاده شد و خون شهیدان را با مرکب قلم عالمان و معلمان بسنجند، ارزش مرکب آنان بر خون شهیدان فزونی خواهد داشت. این ارزش بدان جهت است که شهیدان در سایه علم و تربیت معلمان و تعلیم شایسته آنان به خدا راه یافته و لیاقت شهادت نصیبشان شده است.

امام باقر (ع) می فرمایند : زکات دانش، آموزگاری است.

امیر کبیر میگوید : هیچ جامعه ای فراتر از اندیشه معلمانش رشد نخواهد کرد .

شهید محمد علی رجایی میگوید : معلمی، شغل نیست! عشق است. اگر به عنوان شغل انتخابش کردی، رهایش کن! و اگر عشق توست، مبارک باد.

بیل گیتس می‌گوید : اگر برایتان مهم است که فرزندانتان بهترین آموزش را ببینند؛ برایشان معلم عالی پیدا کنید ؛ نه مدرسه عالی.

کاوازاکی می‌گوید : اگرمیخواهید مجسمه ساز شوید و مجسمه های بسیار بسازید ؛ بهترین انتخاب آن است که مجسمه ی معلمان را بسازید. چرا که آنان قهرمانان جامعه هستند.

ویلیام آرتور می گوید : معلم متوسط ​​می گوید. معلم خوب توضیح می دهد. معلم برتر نشان می دهد. معلم بزرگ الهام بخش است.

برد هنری میگوید : یک معلم خوب می تواند امید را القا کند ، تخیل را روشن کند و عشق به یادگیری را القا کند.

الیفاس لوی میگوید : یک معلم خوب باید بتواند خود را در جای کسانی قرار دهد که سخت یاد می گیرند.

جان هنریک کلارک میگوید : یک معلم خوب ، مانند یک سرگرمی خوب ابتدا باید توجه مخاطبان خود را به خود جلب کند ، سپس بتواند درس خود را تدریس کند.

توپاک شکور میگوید : تفکر یک معلم خوب این است که حتی اگر نتوانم جهانی را تغییر دهم، اما تضمین میکنم که در مغز ها جرقه ایجاد کنم.

فردریش نیچه می گوید : کسی که تا ابد شاگرد باقی می‌ماند؛ نمی‌تواند زحمات آموزگارش را جبران کند.

ویلیام گلاسر میگوید : هنگامی که تحت تعلیم یک معلم خوب هستید، بیشتر از آنکه از او درس تئوری بیاموزید، راه و رسم و سبک زندگی را فرا می‌گیرید.

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط

درخواست سریع استاد