روش های صحیح مطالعه ریاضی

اغلب دانش آموزان از این مساله گله دارند که چرا ریاضیات رو متوجه نمیشوند و یا اینکه چرا بعد از خواندن ریاضی به سرعت مباحث آن را فراموش میکنند یا ریاضی چرا تا این حد سخت و دشوار است؟!
سوال دیگر و شاید اساسی که پیش می آید این است که ریاضی را باید چگونه خواند تا بهترین نتیجه را گرفت .پاسخ تمامی این سوالات را در این مقاله با هم بررسی خواهیم کرد و با روش های صحیح مطالعه ریاضی آشنا خواهیم شد ، پس با دبیرلند همراه باشید.

هنر گوش دادن و ارتباط مستقیم آن با یادگیری

دانش آموز قبل از هر کاری باید گام اول را صحیح بردارد و آن هم خوب گوش کردن است در واقع اساس یادگیری ریاضی به این موضوع بر میگردد .دانش آموز باید در حین تدریس ریاضی توسط دبیر ریاضی تمرکز لازم را داشته باشد و تمام زمان تدریس را به درس و طریقه حل مسائل توجه کافی کند. نکته برداری می تواند یکی از راه های افزایش تمرکز باشد و دیگر سوال از قسمتی که متوجه نشدیم و توضیح دوباره دبیر میتواند به افزایش تمرکز و یادگیری کمک شایانی کند. البته ناگفته نماند تمرکز خود به زیر شاخه های زیادی تقسیم می شود در این بحث نمی گنجد ولی نکته بسیار مهمی است که باید هم دانش آموز و هم معلم در زمان تدریس به این موضوع دقت داشته باشند.

درس را در همان روز داده شده مرور کن

جمله تکراری که اغلب اولیا و معلم ها به دانش آموزان می گویند که ” درسی که توسط دبیر ریاضی داده می شود باید در همان روز مطالعه شود ” .شاید جمله تکراری به نظر برسد ولی بسیار کاربردی و راه گشاست. همه دانش آموز های موفق هم همین کار را در پیش می گیرند.
این کار باعث دو اتفاق می شود :
1- مرور درس باعث به یاد سپردن عمیق می شود این کار درس مورد نظر را به حافظه بلند مدت دانش آموز انتقال میدهد و یکی از سوالات شایع که فراموشی زودهنگام ریاضی است توسط بچه ها را پاسخ می دهد.
2-اشکالاتی که شاید در نگاه اول شاگرد متوجه آن نشده در مرور مجدد نمایان می شود و این امکان را به دانش آموز میدهد تا جلسه بعد از دبیر مربوطه سوال کند .این کار نیز باعث یادگیری عمیق تر و دیر فراموش کردن دانش آموز می گردد.

تمرین های داده شده توسط دبیر را حل کنید و حتی خودتان هم وارد عمل شوید

حل تمرینهای زیاد و مثال های متنوع و با کیفیت می تواند ما را با بیشتر با مسایل آشنا کند و این امکان را به ما میدهد تا اگر در آزمون یا امتحانی به آن برخورد کردیم با یک جستجوی ساده در ذهنمان به پاسخ مورد نظر دست یابیم.

ریاضی را به وسیله نوشتن فراگیرید

یکی از مشکلاتی که اکثر معلمان و اولیا با آن درگیرند این است که دانش آموزان به جای دست به قلم شدن و نوشتن با چشم ریاضی را می خوانند.کاری که بسیار اشتباه است و این موضوع می تواند آسیب جدی به یادگیری درس ریاضی بزند.
پس اولین کار سعی کنید مثال ها و تمرین هایی که حل شده و دارای جواب هست را دوباره این بار خودتان بدون نگاه کردن به جواب مسیله و کمک گرفتن از کسی حل کنید.
هر جا به بن بست خوردید و با فکر و وقت زیاد نتوانستید متوجه راه حل شوید الان وقت آن رسیده دوباره به جواب نگاه بیاندازیم و اگر توانستیم دوباره روند حل مسیله را از سر بگیریم.

نکات گفته شده روش های صحیح مطالعه ریاضی بود که به آن اشاره کردیم.در مقاله های دیگر نکات بیشتری را با شما سهیم خواهیم شد.

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط

درخواست سریع استاد